Szkolenia – archiwum

OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SZKOLEŃ

JEŚLI CHCĄ PAŃSTWO ODNALEŹĆ KONKRETNE ARCHIWALNE SZKOLENIE – PROSZĘ ROZWINĄĆ MENU SZKOLEŃ ARCHIWALNYCH

Do kogo adresowane są szkolenia prowadzone przez doświadczonych terapeutów Fundacji FASCYNACJE?

  • Do nauczycieli, pedagogów, psychologów, pielęgniarek i innych specjalistów
  • Do rodziców zastępczych, pracowników rodzinnej pieczy i instytucjonalnej pieczy zastępczej, pracowników socjalnych
  • Do rodziców lub opiekunów dzieci z FASD lub z innymi zaburzeniami rozwojowymi
  • Do szkoleniowców, trenerów edukacji
  • Do wszystkich osób zainteresowanych pracą z dziećmi i młodzieżą

Fundacja FASCYNACJE proponuje Państwu dział w szkoleniach stacjonarnych jak i on-line w formie Webinaru.

Każde szkolenie może być przeprowadzone u Państwa, bądź w siedzibie Fundacji. Spotkania są prowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie i dostosowywane do potrzeb grupy odbiorców. Szczegółowe informacje na temat szkoleń można uzyskać kontaktując się e-mailowo: info@fundacjafascynacje.pl.

DIAGNOZA DZIECI Z FASD

  • omówienie terminu FASD,
  • deficyty poznawcze w kontekście uszkodzeń neurologicznych,
  • przedstawienie najczęstszych deficytów poznawczych, diagnozowanych u dzieci z FASD oraz metody ich diagnozy,
  • terapia zaburzeń poznawczych – główne założenia

Medyczne aspekty rozwoju małego dziecka i opieka nad nim

  • Żywienie dzieci
  • zasady żywienie zdrowych niemowląt,
  • karmienie naturalne a sztuczne,
  • żywienie dzieci w wieku 2 i 3 roku życia,
  • czego należy unikać w diecie dzieci.
  • Rozwój psychomotoryczny dzieci
  • etapy rozwoju dziecka,
  • motoryka duża, motoryka mała,
  • mowa, kontakty społeczne,
  • kamienie milowe u niemowląt,
  • rozwój somatyczny – co to są siatki centylowe.
  • Szczepienia ochronne u dzieci
  • program szczepień,
  • szczepienia ochronne a zalecane,
  • przeciwwskazania do szczepień ochronnych,
  • fakty i mity dotyczące szczepień.

Dziecko FASD w domu i szkole

  • Z czym przychodzi dziecko do rodziny zastępczej/adopcyjnej?
  • Znaczenie diagnozy FASD
  • Uszkodzenia poalkoholowe: objawy pierwotne i wtórne
  • Rola szkoły
  • Rola opiekunów/rodziców
  • Sposoby pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi oraz wsparcie rodziny

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z FAS

  • Kilka słów o Integracji Sensorycznej (SI) – czym jest SI, rozwój sensoryczny
  • Metody diagnostyczne
  • Zaburzenia SI naczęściej występujące u dzieci z FASD
  • Jak wspomagać dzieci z zaburzeniami SI w domu i w szkole

Trudności w jedzeniu dzieci z FASD

  • Jedzenie jako funkcja prymarna względem mowy
  • Funkcje prymarne dzieci z FASD
  • Zaburzenia sensoryczne dzieci z FASD a trudności w przyjmowaniu pokarmów
  • Funkcja społeczna jedzenia
  • Emocje a jedzenie

Diagnoza logopedyczna dzieci z FASD

  • Własne doświadczenia dotyczące diagnozy logopedycznej dzieci z FASD
  • Skuteczne narzędzia do diagnozy logopedycznej dzieci z FASD
  • Wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka z FASD

Dialog motywujący w kontakcie z dziećmi i młodzieżą

  • Podstawowe założenia dialogu motywującego
  • Pytania otwierające i zamykające
  • Odzwierciedlenia jako narzędzie do rozumienia dziecka
  • Dowartościowania – jak wzmocnić dziecko?
  • Rola empatii w procesie pomagania i motywowania dziecka

Terapia i zabawa oraz nauka, czyli rozwijanie myślenia matematycznego metodą Numicon

  • Tony Wing – angielski dydaktyk matematyki
  • Numicon – metoda oparta o prawidłowości psychologii dotyczące kształtowania się operacji myślowych – teoria Piageta, Brunera i Wygodskiego
  • Polisensoryczne zabawy z klockami Numicon
  • Najważniejsze czynniki składające się na uczenie się matematyki
  • Etapy pracy z klockami Numicon zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Od łatwego do trudniejszego (poznawanie kształtów Numicon, układanie kształtów w kolejności, pewność w rozpoznawaniu kształtów, porządkowanie liczb oraz kształtów w kolejności, dopełnianie do dziesięciu, porównywanie elementów w zbiorach, wprowadzanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, zadania z treścią: zgaduj zgadula – matematyczna kula, porównaj zbiory, iloczynowe kości)
  • Gry i zabawy – wspólne działania praktyczne uczestników

Jak wspierać tożsamość płciową oraz jakie podejmować działania edukacyjno-wychowawcze w kształtowaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnością intelektualną?

  • Informacje z zakresu rozwoju płciowego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Jak towarzyszyc dziecku ze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawidłowym rozwoju tożsamości płciowej
  • O konsekwentnym przestrzeganiu przez rodziców i opiekunów małych dzieci zasad rządzących zachowaniami seksualnymi, a także udzielenie wskazówek jak wypracować odpowiednie modele zachowań u dzieci zanim wystąpią te niepożądane
  • Waga edukacji seksualnej w domu i w placówce
  • Szkodliwy wpływ pornografii na dzieci i młodzież

Jak pomóc dziecku wykorzystanemu seksualnie

  • Rozpoznawanie symptomów wykorzystania seksualnego u dzieci
  • Postępowanie bezpośrednio po wykryciu przestepstwa – zasady rozmowy z dzieckiem, postępowanie prawne i systemowe
  • Konsekwencje wykorzystania seksualnego – bliskie i odległe
  • Minimalizacja psychocznych skutków wykorzystania seksualnego – psychoterapia dla rodziny

Rozwój seksualny w kontekście okresów rozwojowych od dziecka do dorosłości – poradnik dla rodziców

  • Etapy rozwoju dziecka od poczęcia do dorosłości
  • Wpisanie w etapy rozwoju faz rozwoju seksualności
  • Na co rodzice powinni zwrócić uwagę?
  • Co powinno niepokoić i jak sobie z tym radzić?

Jak rozpoznać sygnały ewentualnego wykorzystania seksualnego u dziecka i jak w tym wypadku postępować?

  • Co może i powinno niepokoić w zachowaniu lub fizjologii dziecka i budzić podejrzenie o ewentualne wykorzystanie seksualne?
  • Skutki wykorzystania seksualnego bliskie i dalekie
  • Jak postępować w przypadku podejrzenia wykorzystania seksualnego dziecka?
  • Dlaczego tak często nie reagujemy, nic nie robimy, kiedy podejrzewamy wykorzystanie seksualne dziecka?

Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze u ewentualnych sprawców wykorzystania seksualnego dzieci?

  • Trzy fazy sygnałów ostrzegawczych
  • Jak postępować w przypadku dostrzeżenia konkretnych sygnałów?
  • Odpowiedzialność za podjęcie lub niepodjęcie działania
  • Rodzaje sprawców i ich sposoby działania

Rozwój seksualny u dziecka i adolescenta z dysfunkcjami intelektualnymi, poznawczymi

  • Potrzeby seksualne dziecka i nastolatka z dysfunkcjami poznawczymi
  • Sposoby edukacji, wychowania seksualnego w konkretnych dysfunkcjach
  • Osoby, które mogą pomóc

Jak postępować z dzieckiem z FASD – model niebehawioralny

  • Zaburzenia funkcjonowania dziecka z FASD – kontekst neurologiczny
  • Model neurobehawioralny – założenia, zasady, praktyczne implikacje
  • Przykłady zastosowania podejścia neurobehawioralnego w codziennej pracy z dzieckiem
  • Analiza i omówienie przykładów podanych przez uczestników

Dziecko z FASD w szkole – jak z nim pracować?

  • Charakterystyczne problemy zdrowotne i zaburzenia funkcjonowania
  • Zaburzenia sprzężone
  • Ogólne wytyczne do pracy z dzieckiem (w tym IPET)
  • Przykłady szczegółowych rozwiązań efektywnych w pracy z dzieckiem
  • Analiza i omówienie przykładów podanych przez uczestników
Przewiń na górę