Szkolenia – archiwum
OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE SZKOLEŃ
JEŚLI CHCĄ PAŃSTWO ODNALEŹĆ KONKRETNE ARCHIWALNE SZKOLENIE – PROSZĘ ROZWINĄĆ MENU SZKOLEŃ ARCHIWALNYCH
Do kogo adresowane są szkolenia prowadzone przez doświadczonych terapeutów Fundacji FASCYNACJE?
- Do nauczycieli, pedagogów, psychologów, pielęgniarek i innych specjalistów
- Do rodziców zastępczych, pracowników rodzinnej pieczy i instytucjonalnej pieczy zastępczej, pracowników socjalnych
- Do rodziców lub opiekunów dzieci z FASD lub z innymi zaburzeniami rozwojowymi
- Do szkoleniowców, trenerów edukacji
- Do wszystkich osób zainteresowanych pracą z dziećmi i młodzieżą
Fundacja FASCYNACJE proponuje Państwu dział w szkoleniach stacjonarnych jak i on-line w formie Webinaru.
Każde szkolenie może być przeprowadzone u Państwa, bądź w siedzibie Fundacji. Spotkania są prowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie i dostosowywane do potrzeb grupy odbiorców. Szczegółowe informacje na temat szkoleń można uzyskać kontaktując się e-mailowo: info@fundacjafascynacje.pl.
DIAGNOZA DZIECI Z FASD
- omówienie terminu FASD,
- deficyty poznawcze w kontekście uszkodzeń neurologicznych,
- przedstawienie najczęstszych deficytów poznawczych, diagnozowanych u dzieci z FASD oraz metody ich diagnozy,
- terapia zaburzeń poznawczych – główne założenia
Medyczne aspekty rozwoju małego dziecka i opieka nad nim
- Żywienie dzieci
- zasady żywienie zdrowych niemowląt,
- karmienie naturalne a sztuczne,
- żywienie dzieci w wieku 2 i 3 roku życia,
- czego należy unikać w diecie dzieci.
- Rozwój psychomotoryczny dzieci
- etapy rozwoju dziecka,
- motoryka duża, motoryka mała,
- mowa, kontakty społeczne,
- kamienie milowe u niemowląt,
- rozwój somatyczny – co to są siatki centylowe.
- Szczepienia ochronne u dzieci
- program szczepień,
- szczepienia ochronne a zalecane,
- przeciwwskazania do szczepień ochronnych,
- fakty i mity dotyczące szczepień.
Dziecko FASD w domu i szkole
- Z czym przychodzi dziecko do rodziny zastępczej/adopcyjnej?
- Znaczenie diagnozy FASD
- Uszkodzenia poalkoholowe: objawy pierwotne i wtórne
- Rola szkoły
- Rola opiekunów/rodziców
- Sposoby pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi oraz wsparcie rodziny
Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z FAS
- Kilka słów o Integracji Sensorycznej (SI) – czym jest SI, rozwój sensoryczny
- Metody diagnostyczne
- Zaburzenia SI naczęściej występujące u dzieci z FASD
- Jak wspomagać dzieci z zaburzeniami SI w domu i w szkole
Trudności w jedzeniu dzieci z FASD
- Jedzenie jako funkcja prymarna względem mowy
- Funkcje prymarne dzieci z FASD
- Zaburzenia sensoryczne dzieci z FASD a trudności w przyjmowaniu pokarmów
- Funkcja społeczna jedzenia
- Emocje a jedzenie
Diagnoza logopedyczna dzieci z FASD
- Własne doświadczenia dotyczące diagnozy logopedycznej dzieci z FASD
- Skuteczne narzędzia do diagnozy logopedycznej dzieci z FASD
- Wywiad z rodzicem/opiekunem dziecka z FASD
Dialog motywujący w kontakcie z dziećmi i młodzieżą
- Podstawowe założenia dialogu motywującego
- Pytania otwierające i zamykające
- Odzwierciedlenia jako narzędzie do rozumienia dziecka
- Dowartościowania – jak wzmocnić dziecko?
- Rola empatii w procesie pomagania i motywowania dziecka
Terapia i zabawa oraz nauka, czyli rozwijanie myślenia matematycznego metodą Numicon
- Tony Wing – angielski dydaktyk matematyki
- Numicon – metoda oparta o prawidłowości psychologii dotyczące kształtowania się operacji myślowych – teoria Piageta, Brunera i Wygodskiego
- Polisensoryczne zabawy z klockami Numicon
- Najważniejsze czynniki składające się na uczenie się matematyki
- Etapy pracy z klockami Numicon zgodnie z zasadą stopniowania trudności. Od łatwego do trudniejszego (poznawanie kształtów Numicon, układanie kształtów w kolejności, pewność w rozpoznawaniu kształtów, porządkowanie liczb oraz kształtów w kolejności, dopełnianie do dziesięciu, porównywanie elementów w zbiorach, wprowadzanie dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia, zadania z treścią: zgaduj zgadula – matematyczna kula, porównaj zbiory, iloczynowe kości)
- Gry i zabawy – wspólne działania praktyczne uczestników
Jak wspierać tożsamość płciową oraz jakie podejmować działania edukacyjno-wychowawcze w kształtowaniu dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnością intelektualną?
- Informacje z zakresu rozwoju płciowego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Jak towarzyszyc dziecku ze ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w prawidłowym rozwoju tożsamości płciowej
- O konsekwentnym przestrzeganiu przez rodziców i opiekunów małych dzieci zasad rządzących zachowaniami seksualnymi, a także udzielenie wskazówek jak wypracować odpowiednie modele zachowań u dzieci zanim wystąpią te niepożądane
- Waga edukacji seksualnej w domu i w placówce
- Szkodliwy wpływ pornografii na dzieci i młodzież
Jak pomóc dziecku wykorzystanemu seksualnie
- Rozpoznawanie symptomów wykorzystania seksualnego u dzieci
- Postępowanie bezpośrednio po wykryciu przestepstwa – zasady rozmowy z dzieckiem, postępowanie prawne i systemowe
- Konsekwencje wykorzystania seksualnego – bliskie i odległe
- Minimalizacja psychocznych skutków wykorzystania seksualnego – psychoterapia dla rodziny
Rozwój seksualny w kontekście okresów rozwojowych od dziecka do dorosłości – poradnik dla rodziców
- Etapy rozwoju dziecka od poczęcia do dorosłości
- Wpisanie w etapy rozwoju faz rozwoju seksualności
- Na co rodzice powinni zwrócić uwagę?
- Co powinno niepokoić i jak sobie z tym radzić?
Jak rozpoznać sygnały ewentualnego wykorzystania seksualnego u dziecka i jak w tym wypadku postępować?
- Co może i powinno niepokoić w zachowaniu lub fizjologii dziecka i budzić podejrzenie o ewentualne wykorzystanie seksualne?
- Skutki wykorzystania seksualnego bliskie i dalekie
- Jak postępować w przypadku podejrzenia wykorzystania seksualnego dziecka?
- Dlaczego tak często nie reagujemy, nic nie robimy, kiedy podejrzewamy wykorzystanie seksualne dziecka?
Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze u ewentualnych sprawców wykorzystania seksualnego dzieci?
- Trzy fazy sygnałów ostrzegawczych
- Jak postępować w przypadku dostrzeżenia konkretnych sygnałów?
- Odpowiedzialność za podjęcie lub niepodjęcie działania
- Rodzaje sprawców i ich sposoby działania
Rozwój seksualny u dziecka i adolescenta z dysfunkcjami intelektualnymi, poznawczymi
- Potrzeby seksualne dziecka i nastolatka z dysfunkcjami poznawczymi
- Sposoby edukacji, wychowania seksualnego w konkretnych dysfunkcjach
- Osoby, które mogą pomóc
Jak postępować z dzieckiem z FASD – model niebehawioralny
- Zaburzenia funkcjonowania dziecka z FASD – kontekst neurologiczny
- Model neurobehawioralny – założenia, zasady, praktyczne implikacje
- Przykłady zastosowania podejścia neurobehawioralnego w codziennej pracy z dzieckiem
- Analiza i omówienie przykładów podanych przez uczestników
Dziecko z FASD w szkole – jak z nim pracować?
- Charakterystyczne problemy zdrowotne i zaburzenia funkcjonowania
- Zaburzenia sprzężone
- Ogólne wytyczne do pracy z dzieckiem (w tym IPET)
- Przykłady szczegółowych rozwiązań efektywnych w pracy z dzieckiem
- Analiza i omówienie przykładów podanych przez uczestników