English

Single Blog Title

This is a single blog caption

Prawidłowa masa ciała przed oraz w czasie ciąży

Planując dziecko warto przyjrzeć się sposobie odżywania przyszłej matki. Jest to jeden z istotnych elementów przygotowania organizmu do ciąży. Waga kobiety oraz codzienne odżywanie mogą być istotnym czynnikiem wpływającym na zdrowie jej oraz płodu.


Najogólniejszym wskaźnikiem prawidłowej masy ciała może być BMI (Body Mass Index). Jest to stosunek wagi do wzrostu. Kalkulatory BMI z odniesieniem do norm można z łatwością znaleźć w Internecie. Pomogą określić, czy waga przyszłej matki mieści się w normie, czy może skłania się ku niedowadze, nadwadze lub otyłości.
Kalkulator BMI: http://bmi-online.pl/

Kobiety z niedowagą  (BMI < 18,5) są bardziej skłonne do rodzenia noworodków o obniżonej masie urodzeniowej, nawet jeśli w czasie ciąży przybrały ilość kilogramów mieszczącą się w normie. Niedowaga matki może przyspieszyć poród, a nawet przyczynić się do problemów zdrowotnych dziecka w dzieciństwie i dorosłości.

Nadwaga lub otyłość (BMI > 25) przyszłej matki zwiększają ryzyko przedwczesnego porodu, wystąpienia cukrzycy ciążowej lub nadciśnienia w czasie ciąży. Dodatkowo kobiety otyłe częściej rodzą dzieci z makrosomią, czyli o masie urodzeniowej ponad normę. Otyłość matki zwiększa ryzyko komplikacji przy porodzie i konieczności zastosowania cesarskiego cięcia oraz wystąpienia wad rozwojowych cewy nerwowej u płodu.  Wysoka zawartość tkanki tłuszczowej u matki może utrudniać usłyszenie bicia serca i monitorowanie dziecka przez powłoki brzucha za pomocą ultrasonografii (USG).

Uzyskanie odpowiedniej masy ciała przed ciążą najlepiej osiągnąć łącząc zdrowe wybory żywieniowej z odpowiednią aktywnością fizyczną. Kobiety otyłe lub z nadwagą powinny ograniczyć ilość przyjmowanych kalorii przechodząc na zbilansowane, urozmaicone żywienie. Nie jest to dobry moment na stosowanie diet „cud”, które nie są zbilansowane w składniki odżywcze, są bardzo niskokaloryczne i mogą prowadzić do niedoborów, które wpłyną na zdrowie dziecka. Stosowanie drastycznych diet może również spowodować zaburzenia hormonalne i zatrzymanie owulacji. Kobiety z niedowagą mogą przyjrzeć się regularności i jakości spożywanych posiłków. Jeśli jest taka potrzeba, można skorzystać z porady wykwalifikowanego dietetyka, który podpowie jakie zmiany będą najlepszym rozwiązaniem. Pomoże również określić czy faktycznie istnieje potrzeba zmiany masy ciała, ponieważ BMI jest wskaźnikiem bardzo ogólnym.



Przyrost masy ciała w czasie ciąży
Niestety, przekonanie, że kobieta w czasie ciąży może jeść wszystko na co ma ochotę i  zwiększać wagę bezkarnie i bez ograniczeń nie jest słuszne. Zalecana ilość kilogramów jaką kobieta powinna przybrać w czasie ciąży jest ustalana indywidualnie. Przyszłe matki o prawidłowej masie ciała powinny zwiększać stopniowo wagę w ciąży o 11-13 kg, czyli o około 20%. Kobiety z niedowagą mogą przybrać do 16 kilogramów, a te z nadwagą lub otyłością nie więcej niż 10.
W monitorowaniu czy Twoja waga zwiększa się prawidłowo oraz jak rozłoży się przyrost w czasie ciąży może być pomocny przykładowo poniższy kalkulator:


Leave a Reply